Gezond

Afvallen op de buik: tips voor een strakke buik

Afvallen rond de buik, maar riskeer geen platte billen of ingevallen wangen – dat is waarschijnlijk wat veel vrouwen in een notendop willen. Maar is dat echt mogelijk? We zijn tot de kern van de vraag gekomen.

Weg met buikvet – kan dat?

Volgens enquĂȘtes is een derde van alle Nederlanders niet tevreden met hoe hun eigen buik eruitziet. Het is dus geen wonder dat evenveel vrouwen als mannen ervan dromen om specifiek in dit probleemgebied vet te verliezen. Maar we moeten meteen spelbreker spelen, want de bittere waarheid is: het is niet mogelijk om alleen vet te verliezen in geselecteerde delen van het lichaam, zoals de buik of dijen, zonder ook gewicht te verliezen in andere delen van het lichaam.

Het goede nieuws: met gerichte oefeningen en de juiste voeding, eet dus af en toe eens een koolhydraatarm ontbijt en dergelijke, is het zeker mogelijk om individuele delen van het lichaam vorm te geven en buikvet te verliezen – dit vereist een beetje geduld en discipline, maar de droom van een plat, goed gevormd midden van het lichaam hoeft geen droom te blijven.

Afvallen op de buik – niet alleen om optische redenen een goed doel Het wegwerken van buikvet en het bestrijden van vervelende lovehandles is niet alleen om visuele redenen nuttig. Elke arts zou nu waarschijnlijk instemmend knikken, omdat overtollige vetophopingen rond de buikorganen bijzonder ongezond zijn en de ontwikkeling van tal van ziekten bevorderen, zoals diabetes of hart- en vaatziekten. Dit komt omdat buikvet metabolisch actief is. In principe zijn er twee soorten vetweefsel in het lichaam, het onderhuidse en het viscerale. De eerste is het onderhuidse vetweefsel, dat bijvoorbeeld op de billen of dijen zit en zich onder de huid bevindt. Het houdt ons warm en dient ons lichaam als energieopslag voor slechte tijden. Hoewel maar weinig vrouwen genieten van overtollig vet op hun dijen en heupen, is het veel minder schadelijk dan buikvet, dat deel uitmaakt van visceraal vet. Het hoopt zich niet alleen op aan de oppervlakte, maar ook tussen de organen en vormt boodschapperstoffen die veel delen van het lichaam aantasten, bijvoorbeeld de bloeddruk en de afgifte van het hormoon insuline, dat ontstekingen bevordert. Verhoogd visceraal vet wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op een hartaanval, hoge bloeddruk, beroerte, arteriosclerose, diabetes, trombose, de ziekte van Alzheimer en zelfs kanker.

Een middelomtrek van meer dan 80 centimeter wordt bij vrouwen als ongezond beschouwd – meer dan 88 centimeter als gevaarlijk. Voor mannen wordt een omtrek van meer dan 94 centimeter als ongezond beschouwd – meer dan 102 centimeter als gevaarlijk. Mannen zijn vatbaarder voor buikvet omdat het hormoon testosteron de verdeling van buikvet bevordert – in tegenstelling tot vrouwelijk oestrogeen, dat de peervorm bevordert. Daarom zit bij veel vrouwen het overtollige vet vaak op de billen en dijen. Dit verandert echter in veel gevallen met de menopauze, wanneer het lichaam minder oestrogeen aanmaakt. Dan hebben vrouwen ook de neiging om dik te worden op hun buik – en dit verhoogt hun risico op hart- en vaatziekten en dergelijke.

Meet tailleomtrek correct

  • Sta rechtop en maak uw bovenlichaam vrij.
  • Plaats het meetlint tussen de onderste ribbenkast en de bekkenkam (net boven de navel) en leid deze in een rechte lijn om het lichaam.
  • Meet bij voorkeur altijd op hetzelfde tijdstip – bij voorkeur ’s ochtends.